Strona główna | ProduktyHałas w szkołach, a izolacje akustyczne

Hałas w szkołach, a izolacje akustyczne

Jak czytamy na stronie www.edukacja.warszawa.pl, miasto st. Warszawa od wielu lat obejmuje uczniów programami zdrowotnymi. Są to badania przesiewowe, które umożliwiają wykrycie u dzieci ze szkół podstawowych wad wzroku, postawy, słuchu, profilaktyki jamy ustnej, sprawności fizycznej, a u młodzieży choroby nadciśnieniowej. Warszawa na programy skierowane do dzieci w 2013 r. przeznaczyła blisko 13 mln zł.
Badania epidemiologiczne przeprowadzane w ostatnich 20 latach wykazują, że różnego rodzaju zaburzenia i problemy ze słuchem mogą dotyczyć nawet ok. 1/3 populacji osób dorosłych.

Natomiast z przeprowadzonych dotychczas badań przesiewowych wśród dzieci i młodzieży wynika, że różnego rodzaju zaburzenia słuchu mogą dotyczyć prawie 20% badanych. W Warszawie program w formie pilotażu realizowany był w 2007 roku. Wówczas u blisko 24% dzieci wykryto zaburzenia słuchu. W latach 2008-2013 przebadano łącznie 75 054 uczniów klas I i VI szkół podstawowych. Zaburzenia słuchu wykryto wśród 9 004 uczniów (12%). Realizacja badań jest zadaniem Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy przeprowadzanym z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu. Program jest finansowany z budżetu miasta.

Jak donoszą powyższe badania – polskie społeczeństwo głuchnie, włączając młode pokolenie. Dużą część dnia dzieci spędzają w szkole. Jaki jest tam poziom hałasu?

W dniu 28.11.2013 r. w szkole podstawowej nr 218 w Warszawie przeprowadzono wyrywkowo pomiary poziomu hałasu na korytarzach oraz stołówce podczas przerwy, a także podczas balu andrzejkowego, odbywającego się tego samego dnia po południu.

Jak powyższe dane mają się do dopuszczalnych wartości hałasu?

Norm oraz aktów prawnych regulujących temat akustyki budowlanej oraz ochrony przed hałasem jest dużo w polskim ustawodawstwie.


Jak czytamy na stronach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy www.ciop.pl, zgodnie z obowiązującymi przepisami podanymi w Rozporządzeniu MPiPS z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833) oraz zgodnie z wymaganiami normy PN-N-01307:1994 [11] hałas w środowisku pracy jest oceniany na podstawie wartości następujących wielkości:
  • poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do 8 godzinnego dnia pracy (lub odpowiadającej mu ekspozycji dziennej) lub poziomu ekspozycji na hałas odniesionej do tygodnia pracy (lub odpowiadającej mu ekspozycji tygodniowej),
  • maksymalnego poziomu dźwięku A, szczytowego poziomu dźwięku C.
Dopuszczalne wartości hałasu ze względu na ochronę słuchu są następujące:
  • poziom ekspozycji na hałas odniesiony zarówno do 8 godzin, jak i tygodnia pracy nie może przekraczać 85 dB,
  • maksymalny poziom dźwięku A nie może przekraczać 115 dB,
  • szczytowy poziom dźwięku C nie może przekraczać 135 dB.
Ponadto Rozporządzenie MGiP z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz. U, Nr 157, poz. 1318) wdrażające postanowienia Dyrektywy Hałasowej 2003/10/WE, wprowadza wartości progu działania dla poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do 8-godzinnego dobowego wymiaru pracy lub poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do tygodnia pracy – 80 dB, dla szczytowego poziomu dźwięku C – 135 dB.

Porównując poziom hałasu ze szkoły nr 218 oraz dopuszczalnych wartości hałasu odniesionego do 8 godzinnego dnia pracy, uśrednione zarejestrowane poziomy nie przekraczają ustalonych norm, chociaż w określonych momentach (podczas przerwy) mogą być wyższe. Uogólniając można powiedzieć, że w szkołach jest głośno, co wpływa negatywnie na słuch. Można obniżyć poziom hałasu w szkołach poprzez stosowanie różnego typu izolacji akustycznych i pochłaniaczy hałasu.

Oglądając zrealizowane inwestycje firm zajmujących się poprawą warunków akustycznych pomieszczeń oraz walką z hałasem i wibracjami w różnych obiektach można dojść do wniosku, że w szkołach w bardzo niewielkim stopniu prowadzi się tego typu inwestycje. Przeważnie są to tylko hale gimnastyczne szkół. Wyjątek stanowią szkoły prywatne, które wyciszają również inne pomieszczenia, poza salami gimnastycznymi.

Koszty poprawy warunków akustycznych pomieszczeń są różne, zależnie od stosowanej metody. Wyspecjalizowane firmy są w stanie przeprowadzić badania hałasu i zaproponować odpowiednie rozwiązania, dopasowując się do możliwości finansowych inwestora, które w przypadku szkół publicznych nie są duże. Oprócz tynków akustycznych dostępne są na rynku różnego typu panele, płyty, pułapki basowe, absorbery, maty, ekrany i wiele innych akcesoriów, które mogą pochłaniać dźwięki i przyczyniają się do obniżenia hałasu.

Jak czytamy w opracowaniu CIOP pozasłuchowe skutki oddziaływania hałasu nie są jeszcze w pełni rozpoznane. Badania doświadczalne wskazują, że po przekroczeniu przez hałas poziomu dźwięku A rzędu 75 dB występują wyraźne zaburzenia funkcji fizjologicznych organizmu, wynikające z istnienia powiązań nerwowych dróg układu słuchowego z innymi układami organizmu człowieka (ośrodkowym układem nerwowym, układem krążenia). Hałas o poziomie dźwięku A nieprzekraczającym 80 dB może mieć istotny wpływ na wydajność pracy i jakość realizowanych zadań. Ogranicza on zdolność do koncentracji uwagi, utrudnia wykonywanie prac precyzyjnych i koncepcyjnych oraz przyczynia się do pogorszenia zrozumiałości mowy i percepcji sygnałów ostrzegawczych. Z tego względu jest traktowany jako czynnik uciążliwy w środowisku pracy.

Źródło: Tynki, nr 1 (26) 2014

CZYTAJ WIĘCEJ

Walczymy z hałasem
Akustyka w obiektach edukacyjnych? Kompleksowe rozwiązania Knauf AMF
Wyciszona sala gimnastyczna - właściwa akustyka dzięki produktom firmy Rockwool
Katalog rozwiązań akustycznych
System Rigiton - profesjonalne rozwiązania poprawiające komfort akustyczny
Zadbaj o odpowiednią akustykę w swoim biurze z normą PN-EN ISO 3382-3
Rockwool: Hałas działa na nerwy. Dosłownie...
Katalog rozwiązań akustycznych - nowa publikacja Stowarzyszenia DAFA
Aku-Płyta marki Isover - dla komfortu akustycznego budynku
Rocksonic Super pozwoli zachować ciszę i spokój w każdym budynku
Panele Yellow Acoustic - wymarzona akustyka wnętrz



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej