Strona główna | RynekRynek chemii budowlanej

Rynek chemii budowlanej

Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała syntezy wybranych raportów badawczych własnego autorstwa z okresu 2012–2013 i zagregowała dane na temat udziału firm/marek w rynku chemii budowlanej w Polsce.

Fot. TYNKI

Do sumarycznego zestawienia wzięto wyniki badań bezpośrednich na temat następujących rynków produktowych:
  • Rynek klejów do płytek ceramicznych
  • Rynek wylewek podłogowych, jastrychów, mas samopoziomujących
  • Rynek klejów i zapraw dociepleniowych (do styropianu, wełny, zbrojenia)
  • Rynek tynków cienkowarstwowych (szlachetnych)
  • Rynek gładzi i szpachli gipsowych (w tym mas gotowych)
  • Rynek klejów gipsowych
  • Rynek tynków gipsowych
  • Rynek tynków cementowych i cementowo-wapiennych
  • Rynek zapraw i klejów murarskich (grubowarstwowych i cienkowarstwowych)
  • Rynek klejów do parkietu
  • Rynek silikonów budowlanych (w kartuszach)
  • Rynek pian montażowych
  • Rynek środków gruntujących.
Sumaryczny rynek w/w produktów osiągnął w 2012 roku sprzedaż ilościową na poziomie ok. 3,5 mln ton produktów gotowych. W wymiarze wartościowym było to ok. 5 mld zł.

Wynik podsumowania danych na temat udziału producentów ogółem pokazują poniższe 2 wykresy. Są one przełożeniem wyznaczonych w badaniach bezpośrednich pozycji rynkowych poszczególnych firm/marek oddzielnie w w/w grupach produktowych, w sezonach budowlanych 2012–2013. Podstawą analizy były wywiady przeprowadzone przez IBP Research wśród reprezentatywnych próbek punktów sprzedaży (dystrybutorzy, składy hurtowe i detaliczne, markety budowlane) oraz wykonawców budowlanych (firmy ogólnobudowlane i wyspecjalizowane). Udziały rynkowe wyznaczono poprzez nałożenie otrzymanych pozycji rynkowych na wielkości (tonażowo) i wartości (w zł netto) poszczególnych 13-tu rynków produktowych.


Zdecydowanym liderem rynku chemii budowlanej w Polsce jest Atlas z 16,5%-owym udziałem ilościowym i 15,8%-owym udziałem wartościowym (sam Atlas, bez firm/marek z Grupy takich jak: Dolina Nidy, Nowy Ląd, Izohan, Izolmat, WiM). Na drugim miejscu pod względem ilościowym plasuje się Knauf (9,9%) a pod względem wartości sprzedaży Henkel (7,8%). Pierwsza piątka producentów zaspokaja 50% tonażu zapotrzebowania rynku. Są to firmy: Atlas, Knauf, Baumit, Henkel i Kreisel. Kolejna piątka producentów sprzedaje dalsze 20% – są to: Dolina Nidy, Weber, Mapei (bez Sopro), Cekol i Alpol. Pod względem wartości sprzedaży do wymienionych najważniejszych producentów należy jeszcze dodać firmę Selena (główna marka Tytan), której udział wartościowy 3-krotnie przewyższa ilościowy, a to z racji operowania na rynkach relatywnie drogich produktów (silikony budowlane, piany montażowe).

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 50 liczących się producentów o ogólnopolskim zasięgu sprzedaży. Są nimi: Atlas, Knauf (w tym Knauf Bauprodukte), Baumit, Henkel (głównie marka Ceresit), Kreisel (w tym KTB), Dolina Nidy (z Grupy Atlas), Weber (firma Saint-Gobain), Mapei, Cekol (firma Cedat), Alpol, Izolbet, Bolix, Franspol, Rockwool (w tym Fast), Sopro (z Grupy Mapei), VG-Orth, Megaron, Farby Kabe, Quick-Mix, Caparol, Greinplast, Inter Grąd, Kerakoll, Selena, Sto-Ispo, Torggler, Anser, Solbet, Aspol, Śnieżka, Rigips (firma Saint-Gobain), Wim (z Grupy Alas), Siniat (dawniej Lafarge Gips), Kleib, Botament (firma MC Bauchemie), Euro-Mix, Stabill (Piotrowice II), Basf (marka PCI), Murexin, Arsanit, Lakma, Nowy Ląd (z Grupy Alas), Uzin, Soudal, KMK Gips, Den Braven, Sika.


Poza wymienionymi firmami/markami, produkty chemii budowlanej wytwarza w Polsce jeszcze kilkadziesiąt innych mniejszych producentów, o raczej lokalnym zasięgu sprzedaży. A oprócz nich działają też sezonowo firmy „garażowe”, tworzące szarą strefę, które produkują zazwyczaj mało zaawansowane technologicznie produkty, proste zaprawy budowlane. W niniejszym zestawieniu pomijamy oczywiście mieszanki przygotowywane samodzielnie na placu budowy przez wykonawców. Swoją drogą, udział takich mieszanek zdecydowanie spadł w ostatnich latach na rzecz zastosowania gotowych produktów.

Rynek chemii budowlanej w Polsce przez wiele lat był nieustabilizowany, wchodziły nowe firmy, następowały przejęcia, fuzje itp., w wyniku czego obserwowaliśmy duże wahania pozycji rynkowej poszczególnych marek z roku na rok. Od pewnego czasu jednakże rynek wydaje się już być dojrzały, w ostatnich 2–3 sezonach budowlanych zmiany pozycji konkurencyjnej producentów były – w wymiarze globalnym – nieznaczne.

Źródło: Tynki, nr 5 (24) 2013

CZYTAJ WIĘCEJ

Sika e-House - Interaktywna prezentacja profesjonalnej chemii budowlanej
CEMEX wprowadza nowe produkty chemii budowlanej



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej