Strona główna | RynekWskaźnik Ryzyka 2013

Wskaźnik Ryzyka 2013

Intrum Justitia, od 2000 roku, gromadzi dane z dziesiątek tysięcy europejskich przedsiębiorstw. Dane te są uzupełniane o informacje statystyczne i gospodarcze, oraz o dane pochodzące bezpośrednio z Intrum Justitia. Na podstawie tych wszystkich informacji opracowywany jest Krajowy Wskaźnik Ryzyka dla poszczególnych krajów oraz Europejski Indeks Płatniczy. Krajowy Wskaźnik Ryzyka podaje informacje na temat ryzyka płatniczego w danym kraju. Poniższe opracowanie dotyczy Polski.

Opóźnione płatności

Udział należności zmienił się nieznacznie, w kierunku bardziej terminowych płatności, realizowanych w terminie do 30 dni.
W porównaniu z rokiem 2012, opóźnienia płatności zmniejszyły się nieco we wszystkich sektorach, wszystkie o 1 dzień.

Straty związane z niespłacanym zadłużeniem
Badanie z roku 2013 wskazuje, że odsetek strat związanych z niespłacanymi zobowiązaniami wzrósł z 3,2% do 4,0%. W badaniu w roku 2012 przeciętny odsetek strat związanych z niespłacanymi zobowiązaniami w Europie wzrósł z 2.8% do 3.0%. Wykres ilustruje skalę dodatkowych wysiłków sprzedażowych, koniecznych do zrównoważenia kosztów umorzeń dokonywanych przez firmy z uwagi na nieściągalne należności lub kosztów windykacji należności. Umarzanie należności jest niekorzystne dla firm i hamuje dokonywanie nowych inwestycji.





Konsekwencje opóźnionych płatności
Zapytano przedsiębiorców o konsekwencje opóźnionych płatności dla ich firm. 41% (36%) odpowiedziało, że ponoszą dodatkowe koszty odsetkowe, a 52% (51%) wymieniło utratę dochodów. 44% (40%) stwierdziło, że opóźnione płatności utrudniają rozwój ich firmy.

Przyczyny opóźnionych płatności
W tym roku zapytaliśmy także dyrektorów finansowych, jakie ich zdaniem są główne przyczyny opóźnień płatniczych ich klientów. 71% stwierdziło, że ponieważ klienci mają problemy finansowe, spóźniają się z płatnościami. W wielu krajach jest to już błędne koło – jeżeli firma z opóźnieniem otrzymuje należności, również z opóźnieniem reguluje swoje zobowiązania. 56% respondentów odpowiedziało, że płatności są celowo realizowane z opóźnieniem.

Prognoza ryzyka płatniczego na najbliższe 12 miesięcy
Polscy respondenci mieli mniej pozytywne nastawienie niż w 2012 roku. W tym roku aż 46% (+5%) stwierdziło, że spodziewa się wyższego ryzyka ze strony swoich klientów w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.

Przepisy prawne
Europejska dyrektywa o opóźnionych płatnościach (dotycząca sektora B-2-B i sektora publicznego) znana jest 23% (10%) respondentów z Polski. 12% (47%) uważa, że skuteczne przepisy pozwalające na ściąganie należności od klientów detalicznych (B-2-C) poprawiłyby warunki ich działalności.






Europejska dyrektywa o opóźnionych płatnościach jest obecnie wdrażana przez kraje członkowskie Unii Europejskiej. Czy odnotowali Państwo jej wpływ na ściąganie należności w swojej firmie?


Czy uważają Państwo, że rząd Państwa kraju robi wszystko co powinien, aby pomóc w ochronie firm przed ryzykiem/skutkami opóźnionych płatności?


Banki
Sektor bankowy
Czy w związku z recesją / kryzysem strefy euro czują się Państwo bardziej czy mniej pewnie, gdy chodzi o uzyskanie od Państwa banku wsparcia finansowego koniecznego do prowadzenia/rozwoju Państwa działalności?


Jak wynika z danych zebranych w ostatnim badaniu Europejskiego Indeksu Płatniczego, przeprowadzonym przez Intrum Justitia, pomimo ewidentnych problemów związanych z brakiem realizacji płatności w terminie, około 52% (56%) firm nadal czeka przeciętnie 86 (91) dni zanim przekaże niezapłacone faktury do firmy windykacyjnej. 62% (56%) respondentów z Polski czeka przeciętnie 75 (84) dni przed przekazaniem swoich roszczeń do firmy windykacyjnej.

Wskaźnik ryzyka w Europie
Opóźnione płatności i brak płatności to powszechne zjawisko w Europie. Europejski Indeks Płatniczy 2013 (EPI 2013) przedstawia obraz, w którym większość z 29 krajów europejskich objętych badaniem wykazuje profil ryzyka, który wymaga podjęcia natychmiastowych działań, aby uniknąć dalszego pogarszania się sytuacji gospodarczej. Niezdolność lub niechęć konsumentów, firm i instytucji państwowych do terminowego regulowania należności ma poważne skutki. Kwota należności, które musiały zostać umorzone na skutek braku płatności wzrosła z 2,8% do 3,0%, co oznacza siedmioprocentowy wzrost i łączną kwotę 350 miliardów euro. Koszty tego zjawiska są coraz bardziej oczywiste. Wyniki tegorocznego badania EPI zawierają wyraźny przekaz od 9800 europejskich firm, które wzięły w nim udział: 48 procent stwierdziło, że zmniejszyło inwestycje w innowacje na skutek gorszej sytuacji finansowej, 61 procent respondentów doświadczyło spadku sprzedaży, 57 procent mówi, że trudna sytuacja ekonomiczna ma zły wpływ na ich płynność, a 49 procent stwierdza, że ich firma nie rozwija się. Oczywiście, taka tendencja nie daje zbyt wielu szans na poprawę sytuacji gospodarczej, jeżeli europejskie środowisko biznesowe, w którym główną rolę odgrywają małe i średnie firmy (MSP) będzie unikało innowacji i rozwoju.







Jednakże są i pewne pozytywy – firmy wyciągnęły wnioski z lat chudych. Na przykład czas, przez jaki firmy czekają na zapłatę po wyznaczonym terminie przed przekazaniem faktur do firmy windykacyjnej uległ skróceniu w większości (20) krajów. Ponieważ pojawiła się tendencja do skracania wyznaczonych terminów płatności, także liczba dni realizacji płatności spadła we wszystkich sektorach.

Badanie EPI 2013, przeprowadzone przez Intrum Justitia, wykazało także, jakie są priorytety dla firm podczas spłacania ich zobowiązań. Chyba nie jest niczym zaskakującym fakt, iż większość z nich płaci najpierw należności wobec sektora publicznego, w tym podatki i inne opłaty. Następnym priorytetem jest zapłata dla najważniejszego dostawcy, a na miejscu trzecim znajdują się zobowiązania wobec dostawców mediów. Z dziesięciu punktów za najmniej istotne uznano faktury od dostawców zagranicznych, co zapewne nie jest dobre z punktu widzenia eksporterów. I wreszcie, jeżeli ktoś miał jeszcze jakieś wątpliwości, czy spóźnione płatności faktycznie są taką plagą zagrażającą stabilności w Europie, zdecydowanie rozwiewa ją odpowiedź aż 50% (43% w roku 2012) wszystkich respondentów, którzy wyraźnie stwierdzili, że niezapłacone faktury wstrzymują rozwój ich firmy. Nawet w obecnej, trudnej sytuacji istnieją liczne działania, jakie firmy mogą podjąć aby uniknąć ryzyka opóźnionych płatności oraz ich braku – począwszy od starannego sprawdzenia swoich kontrahentów na początku współpracy aż do wdrożenia systemu szybkich ponagleń i innych działań zaradczych, gdy pojawią się opóźnienia płatności.

Jak możesz pomóc własnej firmie?
  1. Opracuj i wdróż odpowiednią politykę kredytową, aby dobrze zarządzać ryzykiem i zwiększać przychody.
  2.  Realizuj wszystkie procedury w procesie zarządzania kredytem.
  3.  Zadbaj o prawidłową identyfikację klientów, z którymi współpracujesz.
  4. Dokonaj jasnych ustaleń z klientem, określ wszystkie warunki prowadzenia interesów.
  5. Połącz starania działów sprzedaży, marketingu oraz finansów w celu uniknięcia powstawania zaległości płatniczych.
  6. Regularnie przeprowadzaj kontrolę danych adresowych klientów.
  7. Monitoruj informacje gospodarcze i branżowe oraz poziom wypłacalności kluczowych klientów.
  8. Wprowadź system wczesnych ponagleń i jeżeli to możliwe naliczaj odsetki za zwłokę.
  9. Stale rozwijaj i równoważ strukturę klientów.
  10. Nigdy nie czekaj – podejmuj natychmiastowe działania, aby otrzymać należną płatność.
www.intrum.pl

Źródło: Tynki, nr 3 (22) 2013
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej