Strona główna | AktualnościSzóste paliwo - kampania społeczna ROCKWOOL Polska

Szóste paliwo - kampania społeczna ROCKWOOL Polska

Celem kampanii organizowanej przez firmę ROCKWOOL Polska jest zwrócenie uwagi inwestorom indywidualnym na aspekty związane z oszczędnością energii w budynkach. Dotyczy to przede wszystkim kwestii ogrzewania, które jest odpowiedzialne za blisko 80% konsumpcji energii w budynkach jednorodzinnych.

Energia to dzisiaj jeden z najbardziej pożądanych towarów na rynku. W obliczu rosnącego zapotrzebowania coraz większy nacisk kładzie się na oszczędność energii, m.in. poprzez redukcję strat ciepła. Tzw. szóste paliwo to powszechnie dostępny, czysty i bezpieczny sposób na poprawę bilansu energetycznego Polski.

Ponad 40% energii zużywa się w Polsce w budynkach - w tym 34% w budynkach mieszkalnych. Aż 70% tej wartości to koszty ogrzewania. Niestety społeczeństwo nie ma powszechnego dostępu do informacji, jak przekuć tę wiedzę w praktyczną korzyść: oszczędzać bez konieczności "zaciskania pasa" czy też rezygnowania z innych potrzeb.

W zakresie projektowania, 89% inwestorów zwraca uwagę na koszty inwestycji. Tendencja do cięcia kosztów na etapie budowy to jedna z poważniejszych barier dla budownictwa efektywnego energetycznie. Jednocześnie aż 63% inwestorów przyznaje, że bardzo istotne są także późniejsze koszty eksploatacji obiektu. W tym miejscu pojawia się kolejna przeszkoda na drodze mądrego oszczędzania: niedostateczna wiedza o trwałych i długofalowych korzyściach ekonomicznych, która skutkuje brakiem programów wsparcia ze strony państwa.

Budowanie w podwyższonym standardzie energetycznym to w rzeczywistości inwestycja. Przy ogrzewaniu gazem, koszt dodatkowej izolacji zwraca się po około 7,5 latach. Przy energii pozyskiwanej z węgla, całkowity zwrot poniesionych kosztów następuje po upływie 10-11 lat. Biorąc pod uwagę średni okres eksploatacji budynku przekraczający 30 lat, korzyści są oczywiste.


Dom energooszczędny. Fot. ROCKWOOL

Tak jak w większości dziedzin, kluczowa jest edukacja. Bez przemyślanej strategii informowania o powszechnie dostępnych rozwiązaniach i bez systemów wsparcia ze strony państwa, trudno liczyć na istotne zmiany. W raportach wydanych w trakcie pierwszego etapu prowadzonej przez firmę ROCKWOOL kampanii Szóste paliwo znaleźć można szereg informacji i danych, które pozwalają lepiej zrozumieć korzyści budownictwa efektywnego energetycznie. Wchodząca właśnie w drugi etap kampania ma na celu wskazać, jak niewiele potrzeba, by zmienić realia polskiego budownictwa, stosując mądre oszczędzanie.

Kampania Szóste paliwo w nowej odsłonie

Ponieważ Unia Europejska zobowiązała się do 2020 roku zwiększyć efektywność energetyczną o 20% oraz zwiększyć udział wykorzystania energii odnawialnej do 20% (w porównaniu z poziomem z 1990r.), energochłonność w Polsce również musi zostać odpowiednio zredukowana. Zmniejszenie zapotrzebowania na energię w sektorze budynków może się do tego bardzo przyczynić: aż 31,9% jej zużycia w Polsce przypada na gospodarstwa domowe (28,8% przemysł, 22,3% transport, 17% handel i usługi).

Do wsparcia drugiego etapu kampanii Szóste paliwo ROCKWOOL zaprosił ekspertów Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Politechniki Łódzkiej, jak również ekspertów z BuildDesk oraz ROCKWOOL Energy Design Center.

Drugi etap kampanii będzie składał się z kilku elementów: swoje działania skoncentruje między innymi na młodych projektantach, przyszłych budowlańcach i inżynierach, czyli dzisiejszych studentach i uczniach. W ramach Young Experts Program realizowane będą wykłady i ćwiczenia przybliżające praktyczne aspekty budownictwa efektywnego energetycznie, auditingu i optymalizacji energetycznej, itp.

Kampania dostarczy także wiedzy i rozwiązań projektantom, architektom, wykonawcom oraz inwestorom w kontekście Standardu ROCKWOOL - optymalnie dobranych rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. W tym celu wdrożone zostaną również nowoczesne narzędzia, takie jak m.in. OptiHouse, pozwalające na optymalizację energetyczną i ekonomiczną budynku.

O ile pierwszy etap kampanii skupiał się na opracowanie raportów dotyczących efektywności energetycznej w Polsce, o tyle drugi skoncentruje się na analizie i studium przypadków rzeczywistych obiektów efektywnych pod względem energetycznym i ekonomicznym.

Źródło i zdjęcia: ROCKWOOL Polska

CZYTAJ WIĘCEJ

Rockwool organizuje konkurs dla architektów i projektantów
Mobilne Centrum Szkoleniowe ROCKWOOL RoadShow 2013
Akcja Kooperacja ROCKWOOL
ROCKWOOL ECOROCK FF - systemowo o ciepłych fasadach
Trwa kampania "Szóste paliwo"
20 lat produkcji ROCKWOOL w Polsce
Konkurs Multi EKO Dom - więcej czasu na ekonomiczny projekt
Program OptiHouse - narzędzie on-line do wyliczania rachunków za ogrzewanie
Akcja Kooperacja ROCKWOOL wyróżniona w konkursie Golden Arrow
ROCKWOOL zainwestował w Polsce kolejne 100 mln złotych
Kampania społeczna "Szóste paliwo" w konkursie Unii Europejskiej
Konkurs Multi EKO Dom - ostatni dzwonek na składanie prac konkursowych
Rockwool Polska: konkurs Multi EKO Dom zakończony!



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej